Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego „FK” w szczególności należy:
- planowanie i nadzór nad realizacją budżetu Powiatu, w tym:
- opracowywanie projektu budżetu Powiatu,
- opracowywanie i przekazywanie jednostkowych planów komórek organizacyjnych, jednostek organizacyjnych Powiatu, służb, inspekcji i straży,
- przyjmowanie wniosków i propozycji zmian budżetu i w budżecie z komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych Powiatu oraz zbiorcze opracowanie projektów uchwał Zarządu lub projektów uchwał Rady Powiatu,
- opracowywanie planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych i powierzonych Powiatowi ustawami,
- opracowywanie projektów ostatecznych kwot dochodów i wydatków dla Starostwa w układzie dysponentów po uchwaleniu budżetu Powiatu na dany rok oraz projektów ich aktualizacji w następstwie zmian budżetu,
- opracowywanie projektów ostatecznych kwot dochodów i wydatków dla jednostek organizacyjnych Powiatu , inspekcji i straży po uchwaleniu budżetu Powiatu na dany rok oraz projektów ich aktualizacji w następstwie zmian budżetu,
- opracowywanie okresowych ocen i analiz przebiegu wykonania zadań oraz dochodów i wydatków przez jednostki organizacyjne Powiatu, inspekcje i straże,
- analiza realizacji budżetu Powiatu oraz opracowywanie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu,
- opracowywanie projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu, jej monitorowanie i aktualizacja,
- przygotowanie informacji o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu;
- obsługa finansowo – księgowa Powiatu (organu), w tym:
- prowadzenie rachunkowości Powiatu (organu) zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym:
- zorganizowanie sporządzania, przyjmowania, obiegu, kontroli i przechowywania dokumentów,
- bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości syntetyczno – analitycznej w zakresie dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów budżetu Powiatu,
- kontrola składanych przez podległe jednostki organizacyjne sprawozdań budżetowych i finansowych,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych Powiatu,
- dokonywanie bieżącej analizy dochodów i wydatków i zaangażowania poszczególnych jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji i straży w odniesieniu do planu budżetowego,
- opracowywanie sprawozdań budżetowych według zasad i terminów określonych przez Ministerstwo Finansów,
- sporządzanie informacji o zaległościach przedsiębiorców z tytułu świadczeń na rzecz sektora finansów publicznych,
- współdziałanie z bankami i organami skarbowymi,
- bieżąca analiza wykorzystywania środków przydzielonych z budżetu Powiatu jednostkom organizacyjnym,
- nadzór nad rozliczaniem dotacji z budżetu państwa;
- prowadzenie rachunkowości Powiatu (organu) zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym:
- obsługa finansowo – księgowa Starostwa Powiatowego w Łodzi, w tym:
- prowadzenie rachunkowości Starostwa zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym:
- zorganizowanie sporządzania, przyjmowania, obiegu, kontroli i przechowywania dokumentów,
- prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami,
- prowadzenie obsługi kasowej Starostwa,
- bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej Starostwa,
- sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i finansowej zewnętrznej i wewnętrznej,
- prowadzenie sprawozdawczości statystycznej Starostwa dotyczącej wynagrodzeń, środków trwałych i inwestycji,
- obsługa spraw związanych z naliczaniem wynagrodzeń, zasiłków, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy i podatku dochodowego od osób fizycznych oraz obsługa Pracowniczych Planów Kapitałowych, rozliczaniem umów cywilno-prawnych,
- współdziałanie z bankami, urzędami skarbowymi, ZUS,
- ewidencja zaangażowania wydatków Starostwa,
- prowadzenie ewidencji pozabilansowych- weksli, należności i zobowiązań warunkowych, materiałów
z odzysku, - obsługa księgowa depozytów,
- kontrola i windykacja należności Powiatu, Starostwa,
- obsługa księgowa syntetyczno – analityczna Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- naliczanie i wypłata diet radnym Powiatu,
- analiza wykorzystywanych środków zapisanych w budżecie dla Starostwa,
- prowadzenie księgowej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Starostwa,
- rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych,
- nadzór nad przestrzeganiem rozliczeń pieniężnych,
- sporządzanie sprawozdań z tytułu udzielonej pomocy publicznej,
- rozliczanie podatku od towarów i usług:
- podatku VAT naliczonego i należnego,
- prowadzenie rejestru VAT,
- sporządzanie deklaracji cząstkowej VAT-7 Starostwa,
- konsolidacja rozliczeń podatku od towarów i usług przez jednostki objęte centralizacją,
- sporządzanie zbiorczej deklaracji VAT-7 Powiatu,
- sporządzanie i przesyłanie jednolitego pliku kontrolnego;
- prowadzenie rachunkowości Starostwa zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym:
- obsługa finansowo – księgowa realizowanych dochodów Skarbu Państwa przez Powiat, w tym:
- prowadzenie księgowości syntetycznej oraz analityki według poszczególnych tytułów dochodów Skarbu Państwa,
- bieżące prowadzenie rejestru użytkowników wieczystych nieruchomości Skarbu Państwa,
- przygotowanie danych do projektu planu dochodów Skarbu Państwa,
- sporządzanie okresowych ocen, analiz i sprawozdań w zakresie realizacji i windykacji dochodów Skarbu Państwa,
- kontrola i windykacja należności Skarbu Państwa,
- terminowe przekazywanie zrealizowanych dochodów na rachunek bieżący dysponenta – Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi,
- prowadzenie pozabilansowej ewidencji wartości gruntów Skarbu Państwa.