Do zadań Wydziału Inwestycji, Rozwoju i Dróg „IRiD”, realizowanych w Biurach wchodzących w skład Wydziału, w szczególności należy:
- do zadań Biura Inwestycji „IRiD.BI” należą zadania z zakresu koncepcji wsparcia i rozwoju gospodarczego Powiatu:
- pozyskiwanie zewnętrznych środków finansowych z instytucji, Funduszy lub Programów na realizację zadań inwestycyjnych realizowanych przez Wydział,
- koordynacja współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie planowania i realizacji zadań inwestycyjnych,
- przygotowanie wniosków na realizację zadań inwestycyjnych do budżetu Powiatu,
- nadzór nad procedurami udzielania zamówień publicznych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych przy realizacji zadań,
- ustalanie zakresu projektów budowlanych i wykonawczych inwestycji zaplanowanych do realizacji przez Powiat,
- przygotowywanie wniosków o wydanie decyzji i przyjęcie zgłoszeń wynikających z ustawy Prawo budowlane,
- przygotowywanie umów o wykonanie prac projektowych, robót budowlanych i nadzorów,
- nadzór nad realizacją, odbiorami prac, odbiorami pogwarancyjnymi i rozliczaniem zadań inwestycyjnych:
- zapewnienie nadzoru inwestorskiego nad realizowanymi inwestycjami,
- przygotowanie protokołów odbiorów częściowych i końcowych robót,
- informowanie Zarządu Powiatu o przebiegu realizacji zadań inwestycyjnych,
- rozliczanie inwestycji,
- potwierdzanie faktur za wykonane roboty zgodnie z zawartymi umowami,
- zestawienia kosztów inwestycji z podziałem na źródła finansowania,
- sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań inwestycyjnych,
- zadania z zakresu zamówień publicznych:
- prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych oraz przepisami wewnętrznymi obowiązującymi w tym zakresie w Starostwie Powiatowym w Łodzi,
- przygotowanie i przeprowadzanie postępowań o zamówienia publiczne prowadzonych w trybach ustawy Prawo zamówień publicznych dla właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Starostwa,
- publikowanie ogłoszeń i informacji związanych z udzielaniem zamówienia w miejscach wskazanych w ustawie Prawo zamówień publicznych,
- prowadzenie oraz przechowywanie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych oraz innymi powszechnie obowiązującymi przepisami, a także wynikającymi z regulacji wewnętrznych w Starostwie,
- sporządzanie i aktualizowanie zbiorczego planu postępowań o udzielenie zamówień na podstawie informacji przekazywanych przez poszczególne komórki organizacyjne Starostwa,
- prowadzenie rejestru zamówień publicznych prowadzonych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych,
- współpraca z jednostkami organizacyjnymi Powiatu w zakresie prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych;
- sporządzanie i przekazywanie do Urzędu Zamówień Publicznych rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach publicznych,
- współpraca z Urzędem Zamówień Publicznych oraz Urzędem Publikacji Unii Europejskiej,
- prowadzenie i dokumentowanie procedury udzielania w Starostwie zamówień o wartości szacunkowej powyżej 70 000,00 zł netto do kwoty mniejszej niż 130 000,00 zł netto, w porozumieniu z merytoryczną komórką organizacyjną, na zasadach określonych w przepisach wewnętrznych Starostwa,
- prowadzenie i aktualizowanie, zgodnie z przepisami wewnętrznymi Starostwa, zbiorczego rejestru wszystkich zamówień realizowanych w Starostwie: o wartości szacunkowej nie przekraczającej 15 000,00 zł netto dla dostaw i usług oraz 25 000,00 zł netto dla robót budowlanych, o wartości szacunkowej powyżej 15 000,00 zł netto dla dostaw i usług oraz 25 000,00 zł netto dla robót budowlanych i nie przekraczającej 70 000,00 zł netto,
- doradztwo i pomoc merytoryczna kierownikom komórek organizacyjnych Starostwa i jednostek organizacyjnych Powiatu w sprawach z zakresu zamówień publicznych,
- przygotowywanie projektów uchwał Zarządu oraz zarządzeń Starosty w sprawie zamówień publicznych,
- opracowywanie regulaminów, procedur i zasad w zakresie udzielania zamówień publicznych w Starostwie zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych oraz w sprawach zamówień publicznych o wartości mniejszej niż kwota 130.000,00 zł netto,
- do zadań Biura Zarządu Dróg „IRiD.BZD” należą:
- zadania z zakresu dróg publicznych, w tym:
- uzgadnianie zmian zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego w zakresie możliwości włączenia do drogi mchu drogowego spowodowanego tą zmianą,
- orzekanie o przywróceniu pasa drogowego do stanu przed jego naruszeniem,
- wydawanie zgody na przebudowę lub remont obiektów budowlanych lub urządzeń istniejących w pasie drogowym oraz uzgadnianie projektów budowlanych,
- wydawanie zezwoleń na lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami mchu drogowego oraz ustalanie opłat w tym zakresie,
- wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg oraz ustalanie opłat za to zajęcie,
- opiniowanie i uzgadnianie projektów związanych z zarządzaniem dróg wszystkich kategorii,
- nadawanie drogom i pozbawianie dróg publicznych kategorii dróg powiatowych,
- opiniowanie zmian kategorii dróg powiatowych i gminnych,
- uzgadnianie warunków korzystania z przystanków komunikacji zbiorowej zlokalizowanych przy drogach powiatowych,
- nadzór nad wykonywaniem zadań bieżącego utrzymania dróg powiatowych,
- zarządzanie drogami powiatowymi oraz kontrola realizacji zadań powierzonych w tym zakresie Gminom, na podstawie zawartych porozumień,
- przygotowywanie planów rozwoju sieci drogowej oraz planów inwestycyjnych i remontowych na drogach powiatowych,
- prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych i przepustów w ciągach dróg powiatowych,
- prowadzenie ewidencji obiektów inżynierii lądowej i wodnej;
- zadania z zakresu ruchu drogowego, w tym:
- uzgadnianie i opiniowanie projektów stałej i czasowej organizacji mchu,
- przeprowadzanie okresowych kontroli prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnych i dźwiękowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach powiatowych i gminnych,
- wydawanie zezwoleń i opiniowanie wykorzystania dróg w sposób szczególny,
- uzgadnianie trasy przejazdu pojazdów nienormatywnych po drogach powiatowych,
- uzgadnianie warunków przejazdu pojazdów nienormatywnych po mostach lub wiaduktach zlokalizowanych w ciągach dróg powiatowych,
- prowadzenie postępowań obejmujących usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi,
- prowadzenie ewidencji pojazdów usuniętych z dróg i pozyskanych przez Powiat w wyniku orzeczeń sądów,
- współpraca z ubezpieczycielem dróg powiatowych w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych,
- zadania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego:
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem uzgodnień na organizowanie procesji i pielgrzymek lub innych imprez o charakterze religijnym na drogach publicznych oraz wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie zawodów sportowych, które powodują utrudnienie w ruchu,
- opiniowanie i uzgadnianie inwestycji realizowanych na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,
- zadania z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego:
- opiniowanie i uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i ich zmiany w zakresie dróg powiatowych i zadań inwestycyjnych Powiatu,
- opiniowanie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
- zadania z zakresu ochrony przyrody:
- udzielanie zgody właścicielskiej na usuwanie drzew z pasów drogowych dróg powiatowych.