Powiatowy Rzecznik Konsumentów
| Elżbieta Gal-Krogulska | tel. 42 632 75 06 e-mail: konsument@lodzkiwschodni.pl |
pokój 912 (IX piętro) | obsługa interesantów: pn, cz, pt 8.00-15.00 wt 10.00-16.00 |
Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów „PRK” w szczególności należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów lub przepisach odrębnych.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą
- konsumentem jest osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (art 221 k.c.);
- przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna (...), prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową (art. 431 k.c.).
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, wykonuje zadania powiatu w zakresie ochrony konsumentów. Udziela pomocy prawnej wyłącznie mieszkańcom Powiatu Łódzkiego Wschodniego, a więc mieszkańcom z terenu gmin:
- Andrespol,
- Brójce,
- Koluszki,
- Nowosolna,
- Rzgów,
- Tuszyn
Właściwym do udzielenia pomocy konsumentom, jest rzecznik miejsca ich zamieszkania bez względu na miejsce zakupu towaru lub zawarcia umowy.
Właściwego miejscowo rzecznika konsumentów można ustalić korzystając z wyszukiwarki na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php
Przyjęcia konsumentów przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w siedzibie Starostwa Powiatowego w Łodzi, przy ul. Sienkiewicza 3, IX piętro, pokój 912, odbywają się w następujących godzinach:
- poniedziałek, czwartek, piątek: 8.00-15.00
- wtorek: 10.00-16.00
Porady telefoniczne udzielane są pod numerem telefonu 42 632 75 06
Pytania online można kierować na adres e–mail: konsument@lodzkiwschodni.pl
Pomoc dla uchodźców z Ukrainy – infolinia konsumencka po ukraińsku nr telefonu: 22 266 76 76 lub 801 440 220, po odsłuchaniu pierwszego komunikatu wybierz 5, e-porady: uaporady@dlakonsumentow.pl
W sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie prawa oraz interesu konsumenta, albo uznaje potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorcy na rzecz konsumenta.
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy na wniosek konsumenta, dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego.
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie rozstrzyga sporu. W przypadku, jeżeli nie dojdzie do polubownego załatwienia sprawy, konsumentowi pozostaje droga sądowa do dochodzenia roszczeń.
- Złożenie wniosku nie przerywa biegu przedawnienia.
- Rzecznik Konsumentów nie działa jako pełnomocnik konsumenta na zlecenie (tak jak adwokat czy radca prawny), lecz działa na rzecz konsumenta.
W celu uzyskania pomocy prawnej, należy dostarczyć do Powiatowego Rzecznika Konsumentów, kserokopie wszystkich posiadanych dokumentów, dotyczących zgłaszanej sprawy, np.: umowa, dowód zakupu towaru (paragon/faktura), warunki gwarancji (karta gwarancyjna), protokoły, regulaminy świadczenia usług, zgłoszenie reklamacji, korespondencja z przedsiębiorcą.
Wszystkie sprawy kierowane do Powiatowego Rzecznika Konsumentów, również te wysyłane drogą elektroniczną, powinny zawierać imię i nazwisko konsumenta, jego adres zamieszkania (w tym kod pocztowy). W przeciwnym razie zostaną pozostawione bez rozpatrzenia. Podanie nr telefonu jest dobrowolne, jednakże znacznie ułatwi kontakt w sprawie.
Rzecznik może uzależnić rozpatrzenie wniosku od uzupełnienia przez konsumenta wniosku o konieczne dokumenty albo od przeprowadzenia z konsumentem rozmowy (osobistej bądź telefonicznej) w celu udzielenia dodatkowych informacji.
- Formularz wniosku o udzielenie pomocy prawnej (DOCX) 14.52kB -
otwórz plik w Google Docs - Viewer(dodano: 2025-12-08 13:00) - Klauzula informacyjna RODO (PDF) 122.12kB -
otwórz plik w Google Docs - Viewer(dodano: 2025-12-08 13:00)