Do zadań Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa „OŚRiL” w szczególności należy:
- zadania z zakresu ochrony środowiska, w tym:
- wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu,
- wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów, na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
- wydawanie pozwoleń zintegrowanych,
- dokonywanie przewidzianych przepisami prawa analiz pozwoleń zintegrowanych,
- wydawanie decyzji dotyczących ograniczenia lub cofnięcia pozwoleń na wytwarzanie odpadów, na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza oraz pozwoleń zintegrowanych,
- wydawanie decyzji nakładających obowiązek prowadzenia pomiarów wielkości emisji,
- przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia
oraz decyzji wnoszących sprzeciw ww. zgłoszeniu, - wydawanie decyzji ustalających wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczących eksploatacji instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia,
- wydawanie decyzji nakładających na podmiot negatywnie oddziaływujący na środowisko obowiązek ograniczenia oddziaływania i przywrócenia środowiska
do stanu właściwego, - wydawanie decyzji zobowiązujących do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego w razie negatywnego oddziaływania na środowisko,
- przygotowanie uchwał w sprawach tworzenia obszarów ograniczonego użytkowania,
- nadzór nad opracowywaniem powiatowego programu ochrony środowiska
oraz raportu z jego wykonania, - opiniowanie gminnych programów ochrony środowiska,
- opiniowanie programów ochrony powietrza,
- monitoring programów ochrony powietrza i programów ochrony przed hałasem
oraz przekazywanie sprawozdań marszałkowi województwa, - prowadzenie rozliczeń w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska,
- wydawanie decyzji dotyczących zezwoleń do emisji gazów cieplarnianych
w przypadku instalacji objętych systemem handlu uprawnieniami, - dokonywanie okresowych analiz ww. zezwoleń,
- współdziałanie z wojewódzkim inspektorem ochrony środowiska w usuwaniu bezpośrednich zagrożeń dla środowiska,
- prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenach, na których występują te ruchy,
- sporządzanie wykazu historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi i jego aktualizacja;
- zadania z zakresu udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:
- wprowadzanie i aktualizowanie informacji i danych do bazy danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,
- udostępnianie na wniosek informacji o środowisku,
- opiniowanie decyzji środowiskowych dla instalacji wymagających pozwolenia zintegrowanego;
- zadania z zakresu ochrony przyrody:
- prowadzenie rejestru zwierząt, których przewożenie przez granicę państwa podlega ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej,
- wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew rosnących na nieruchomości będącej własnością gminną;
- zadania z administracji gospodarki odpadami, w tym:
- wydawanie decyzji dotyczących zezwoleń na zbieranie, na przetwarzanie
(odzysk i unieszkodliwianie) oraz zbieranie i wytwarzanie odpadów, - wydawanie decyzji nakładających na sprawcę wypadku obowiązków dotyczących gospodarowania odpadami z wypadków,
- prowadzenie spraw w zakresie wydawania zezwoleń na prowadzenie działalności
w zakresie zbierania odpadów przedsiębiorcom prowadzącym punkty zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji, - wydawanie decyzji dotyczących zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów dla przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów;
- wydawanie decyzji dotyczących zezwoleń na zbieranie, na przetwarzanie
- zadania z zakresu ochrony gruntów rolnych i leśnych, w tym:
- wydawanie decyzji dotyczących wyłączania gruntów z produkcji rolniczej,
- wydawanie decyzji w sprawie rekultywacji i zagospodarowania terenu;
- zadania z zakresu gospodarki leśnej:
- nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa,
- zarządzanie wykonania zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach zagrożonych, niestanowiących własności Skarbu Państwa, w razie wystąpienia szkodników w stopniu zagrażającym trwałości lasów,
- wydawanie decyzji dotyczących zmiany lasu na użytek rolny w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa,
- dokonywanie oceny udatności upraw leśnych,
- nadzór nad sporządzaniem planów urządzenia lasu dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa i realizacja tych planów,
- współpraca z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie dystrybucji wypłat ekwiwalentów za wyłączenie działek z produkcji rolnej
i jej zalesienie;
- zadania z zakresu prawa geologicznego i górniczego, w tym:
- zatwierdzanie projektów robót geologicznych i dokumentacji geologicznych
dla wykonania ujęć wód podziemnych i odwodnień budowlanych o wydajności
nieprzekraczającej 50 m3/h oraz likwidacji otworów wiertniczych, - zatwierdzanie projektów robót geologicznych i dokumentacji geologicznych
złóż kopalin poszukiwanych lub rozpoznawanych na obszarze do 2,0 ha, - wydawanie koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż kopalin pospolitych
o powierzchni do 2,0 ha i przewidywanym rocznym wydobyciu kopaliny
do 20 tys. m3 wykonywanych bez użycia środków strzałowych, - przyjmowanie zgłoszeń projektów robót geologicznych i zatwierdzanie dokumentacji geologicznych dotyczących robót geologicznych wykonywanych w celu wykorzystania ciepła ziemi,
- sprawowanie nadzoru i kontroli wykonywania przez przedsiębiorcę uprawnień
z tytułu koncesji oraz w zakresie projektowania prac geologicznych
oraz sporządzania dokumentacji geologicznych, - bilansowanie zasobów kopalin,
- wydawanie decyzji naliczających opłatę eksploatacyjną za wydobywanie kopaliny
na mocy koncesji wydanej przez Starostę, w przypadku, gdy przedsiębiorca nie dokonał wpłaty w terminie lub dokonał w wysokości innej niż należna, - gromadzenie, archiwizowanie i udostępnianie zasobów archiwum geologicznego
z terenu powiatu łódzkiego wschodniego;
- zatwierdzanie projektów robót geologicznych i dokumentacji geologicznych
- zadania z zakresu rybactwa śródlądowego, w tym:
- wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
- powoływanie, odwoływanie i nadzór nad społecznymi strażami rybackimi;
- zadania z zakresu rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, w tym:
- dokonywanie rejestracji jednostek pływających w rejestrze jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m oraz nadawanie im numeru rejestracyjnego,
- wydawanie dokumentów rejestracyjnych,
- wydawanie poświadczonych wyciągów i odpisów z rejestru.
- zadania z zakresu prawa łowieckiego:
- wydzierżawianie obwodów łowieckich polnych oraz ustalanie czynszu dzierżawnego na dany rok łowiecki,
- wydawanie zezwoleń na hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych
lub ich mieszańców, - wydawanie decyzji w porozumieniu z Polskim Związkiem Łowieckim, o odłowie
lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny;
- zadania z zakresu transportu kolejowego:
- wydawanie decyzji o usunięciu drzew lub krzewów utrudniających transport kolejowy,
- wydawanie zgody na odstępstwo od przepisów wydanych na podstawie ustawy o transporcie kolejowym;
- zadania z zakresu prawa wodnego, w tym:
- nadzór i kontrola nad działalnością spółek wodnych,
- ustalanie w drodze decyzji wysokości i rodzaju świadczeń wobec podmiotów niebędących członkami spółki wodnej zobowiązanych do ponoszenia świadczeń na rzecz spółki wodnej,
- ustalanie w drodze decyzji wysokości odszkodowania w przypadku szkody wywołanej aktem prawa miejscowego;
- zadania z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego:
- opiniowanie i uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i ich zmiany w zakresie zasobów geologicznych, terenów osuwiskowych,
- opiniowanie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin w zakresie ochrony środowiska,
- uzgadnianie decyzji o warunkach zabudowy i decyzji lokalizacyjnych celu publicznego;
- zadania wynikające z ustawy prawo przedsiębiorców oraz ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców:
- wprowadzanie i aktualizacja danych w systemie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w zakresie decyzji związanych z gospodarowaniem odpadami;
- wprowadzanie i aktualizacja danych w systemie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w zakresie decyzji związanych z gospodarowaniem odpadami;
- zadania z ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych.