Pełna nazwa i opis usługi
Zaświadczenie o samodzielności lokalu
Usługa umożliwia wydanie zaświadczenia starosty o tym, że dana nieruchomość jest samodzielnym lokalem mieszkalnym.
Organ właściwy do realizacji usługi
Starosta Łódzki Wschodni
Cel usługi
Uzyskanie zaświadczenia potrzebne jest do przeprowadzenia czynności wydzielenia lokalu, w celu ustanowienia na nim prawa odrębnej własności.
Kogo dotyczy
Wnioskodawcy mającego interes prawny w uzyskaniu zaświadczenia
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 23)
- Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. - o własności lokali (Dz. U. z 2015 r. , poz. 1892)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 783)
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie zaświadczenia
- Dwa egzemplarze projektu wyodrębnienia samodzielnego lokalu mieszkalnego zawierające: rzuty poziome właściwych kondygnacji budynku z zaznaczeniem lokalu oraz pomieszczeń przynależnych (pochodzące z dokumentacji projektowej, inwentaryzacji budowlanej lub wykonane dla potrzeb zaświadczenia) opatrzone datą sporządzenia i podpisem autora wraz z aktualnym oświadczeniem właściciela, że nie zostały wprowadzone żadne zmiany.
- Opis techniczny lokali oraz pomieszczeń przynależnych.
- Wykaz nazw i powierzchni poszczególnych pomieszczeń oraz całkowitej powierzchni lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi ze wskazaniem relacji z lokalami sąsiednimi (np. wspólne pomieszczenia sanitarne).
- Mapa ewidencyjna lub mapa sytuacyjno-wysokościowa z oznaczoną lokalizacją lokali (budynku) i pomieszczeń przynależnych.
- Jednoznaczna opinia, że lokal jest samodzielny w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.
- Dokument poświadczający oddanie obiektu do użytkowania (w przypadku nowych budynków).
- Dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (w zależności od sytuacji prawnej nieruchomości).
- Pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu inwestora (oryginał lub jego urzędowo poświadczona kopia).
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
Czas realizacji
Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 7 dni.
Opłaty
- 17 zł – zaświadczenie o samodzielności każdego lokalu
- 17 zł – dokument stwierdzający ustanowienie pełnomocnika
Tryb odwoławczy
Od wydanego zaświadczenia nie można się odwołać. W razie błędów pisarskich można zwrócić się o ich usunięcie w trybie przewidzianym przez kodeks postępowania administracyjnego. Starosta może także odmówić wydania zaświadczenia w drodze postanowienia, na które wnioskodawcy przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie, w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie.
Rezultat realizacji usługi
Starosta stwierdza w formie zaświadczenia, że dana nieruchomość jest samodzielnym lokalem mieszkalnym. Pod pojęciem samodzielnego lokalu mieszkalnego należy rozumieć wydzieloną izbę lub zespół izb znajdujących się w obrębie budynku, przeznaczonych na stały pobyt osób. Samodzielny lokal mieszkalny wraz z pomieszczeniami pomocniczymi ma służyć zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Zaświadczenie upoważnia do przeprowadzenia czynności wydzielenia lokalu, w celu ustanowienia na nim prawa odrębnej własności.
Etapy realizacji usługi
- Przyjęcie wniosku z załącznikami.
- Rejestracja i weryfikacja formalna złożonego wniosku
- Wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu lub postanowienia o odmowie